Thursday, June 10, 2010

Sometimes we have to choose as we cannot have both.

Hari ini audit kelas pula. Biasalah dah nak ujung-ujung hayat bersama MMU ini, pensyarah-pensyarah semua cerita pasal our future. Mereka mula membayang-bayangkan alam pekerjaan untuk kami. One of them menasihati kami agar jangan expect apa yang diajar akan dipraktikkan dalam alam pekerjaan.

Saya yang memang dah kerja amat maklum akan situasi itu. Memang macam itulah kita. We have to clearly define our values. Kalau dulu saya pembantu, sikit hari kalau ada rezki akan melangkah satu tapak lagi, values saya tentulah kena berubah. Dulu kita buat apa ikut bos, kini kita sudah jadi penasihat pada bos…ntahlah kan saya cakap saya tak mau cerita lebih-lebih. Cukuplah saya katakan valuenya mesti diset pada 2 tahap yang berbeza. Orang kata double standard. Untuk diri sendiri untuk orang lain. Barulah kita boleh bertahan, tak tension kerja dengan akauntan gomen nih.

Maksud saya, kalau orang lain nak buat, ko buatlah. Tapi kita jangan buat sama sekali. Sekali sekala atas permintaan bos, kita pusing, kita putar, kita akur. Akur bukan bererti kita rela. Susah? Yup memang susah. Tapi kita nak hidup, macam itulah. Nyawa kena jaga. Sekarang orang jaga nyawa dengan wang. Kalau tak kerja sapa nak bagi wang. Nak 100% perfect itu mustahillah.

Kalau susah sangat tukar aje pada line recruitment jadi penceramah, atau pun bikin audit habis cerita. Bermakna kena tinggikan lagi ilmulah gitu. Saya fikir kalu saya keluar masuk university, rasanya pejam celik, pejam celik tak lama pun saya pencen. Hah bila dah pencen lega kpala otak he he he…

Ya ya ya saya ada terima emel mengajak ke bengkel menulislah, memfotolah dari kamu-kamu yang care sama saya. Sebenarnya life in accounting, finance line idaklah suck if you’re get used to it. Buat kata lecture saya pun “basically, no life but compensated by reputation and financial reward.” Ia tidaklah juga jahat sangat jika kita sentiasa tawakal dan menyerah diri pada Allah. So far saya kerja, saya tidaklah berahi sangat dengan apa yang ada depan mata. Ntahlah kalu juta-juta, billion-billion mau juling gak mata he he he. Nauzubillah, minta Allah sentiasa pulihara dari diuji dengan keadaan sebegitu.

On the other hand, if I want to write, I will write something that is not acceptable and considered as taboo in Malaysia. Something FRINJAN. I know iklimnya sekarang FRINJAN dah ada pekan FRINJAN dan ramai orang nak jadi penulis pedas laser lagi FRINJAN. Kemungkinan susastera kita akan dibanjiri dengan karya-karya FRINJAn itu besar. Mereka punya rangkaian yang diurus dengan bagus. Tapi saya tak maulah dikenali sebagai Ayu Utami Malaya. Selisih malaikat 44 ko… Tak sesuailahkan anak sedara Imam kampung jadi penulis FRINJAN. Nama baik keluarga kena jaga. We do need not only seniwan tapi pensastera lazer yang garang lagi berani, untuk merasai, menjiwai dan seterusnya mengolah getar, amarah, keluh kesah pemikiran marhaen dalam satu karya nan agam, cuma saya bukan orang yang anda cari-cari selama ini. Saya pengecut dan tak suka nak pening-pening sangat pasal orang lain.

Finance and accounting memang susah. Orang tend to think that accountant get so much money because we cheat and manipulate figures like in Enron-Andersen scandal which subsequently resulting extra rule and regulation gazzated in Sarbanes-Oxley Act, 2002. Also, there’s time when we have to crack our head (feel like banging our own fore head to the wall already when thing tak tally-tally gak waima 5 sen pun), giving up our beauty sleep and feel like jumping out of a window or vomit blood, but many of us have survive and lead an honest, peaceful life walau tak fames. Jadi saya yakin dengan bidang ini. Like I said earlier, kalau takut terbabas, tukar bidang auditing atau recruitment. Go into specializationlah, for example Forensic Accounting ka.

Futhermore, when I first came to study accounting memang saya sedang dalam keadaan yang demoralized sesangat gara-gara kegatalan saya menyibuk diri dalam susastera kita. Filsuf sesat yang menggoda sasterawan seksi dengan agenda tak baik nak menodakan dunia putih suci kamu orang. (Ya ya aku terasa sesangat yang ko mengata aku tuh, walau mungkin ko mengata orang lain). Dan berada di MMU seolah masuk pusat pembinaan/pemulihan semangat gitu. That why I'm not going to jeopardize kesempatan yang ada pada hari ini by doing something that might create conflict in the future.

No comments: