Tuesday, June 15, 2010

Period Genting

Esok segalanya akan selesai. Pasal Tanah Pusaka Tuk Fakeh. Esok saya akan tukar nama pada nama ayah terus. Kes ini pending since the death of my father. I may, or may not get a single cent, bahkan berhabis duitlah pula nak selesaikan kes ini.

Kalau saya tak dapat satu sen pun, saya gembira, sebab dalam ramai-ramai sedara saya yang intelek dan terpelajar, saya yang kerani cabuk ini yang dapat selesaikannya. Iayalah orang intelek mana ada masa nak turun naik pejabat kerajaan, pulak tu kena mengadap kakitangan kerajaan yang poyooo. Bengkek beb, bengkek.

Note of disappointment juga bila dah selesai segala ada lain cerita pula. Might as well back off aje. Syndrome of withdrawal? May be. Namun saya rasa non schitzo patient pun akan bikin benda yang sama seperti saya lakukan. Hati mana yang tak jauh kalau segalanya dah terburai terkeluar, yang selama ni mereka do think that I’m a mad genius.

Being genius is terkadang tu blasssing, sebab you don’t have to perah otak kuat sangat to gain result macam your kengkawan anda. On the other side of the story, people fear you. I guess just like the native of America fear Columbus for his advances. Like the people of America now a days fear the existence of super intelligent being from another galaxy.

You are feared by your own family. How sad. Maybe I’m just exaggerating things. Sometimes wealth makes you trapped in baseless fear. The ownership of an asset makes us restless. We afraid that it’s fall to the wrong people. We waste or time thinking things that should not be think at all.

By the way saya ni genius ka? When you come from Maths A plus circle, you will think yourself far from genius even though each trimester nama you listed in Dean list. Benda biasa, macam you all angkat berat, lari marathon gitu. Cerdik yahlah kut, but genius…??? Your definition of genius will be like Einstain yang dapat mencipta benda baru. Tapi lebih cerdiklah sikit dari they alls they alls semua tu. Yalah kalau dah nak ambil kuasa harta pusaka yang simple pun they alls tak boleh bikin. Kira saya ini lebih cerdiklah tu. Dia takut saya bolot semualah agaknya tu. So the best thing pulangkan saja semuanya pada yang penakut itu. Alah, reta dunia bukan boleh bawa masuk kubur pun.

Mungkin some of you think that saya ni lemah semangat, cepat berputus asa, tak ada daya juang untuk mempertahankan hak saya. Saya cuma tak nak dibebani harta pusaka. Apa yang ada pada hari ini cukuplah. Lebih-lebih karang takut tak terjagalah pula, terinaya orang yang tak sepatutnya kita inaya. Insayallah ada rezki lebih, nanti, kita acquire harta baru. Harta hasil dari susah payah, titik peluh dan air mata kita sendiri.

ii)
Once ada orang komplen yang saya ini pemecah umat. Saya sedih, malam-malam saya nangis sorang-sorang Last week my own family member cakap sendiri yang saya menyimpan cita-cita nak bunuh dia dan pecah belahkan her family. Am I? Saya ini apa ada kisah sama orang. Dialah yang dapat sense yang family dia yang nak falls apart. It has nothing to do with me. Since saya yang menghidap sakit mental, maka sesenanglah dia tuduh-tuduh saya. Ya saya tak akan melawan punya. Kalau melawan pun sapa ada mau percaya sama saya? Kira kambing hitamlah gitu. Kali ini saya tak nangis lagi, dah tak ada air mata dah. Dah kering.

So the best thing is shut-up dan tumpu pada kerja. Kadang tu kerja yang banyak itu escapism juga dari memikirkan hal-hal yang melukakan. Mungkin kita ok. Tapi hakikat luka itu tetap luka. Orang kata kelukaan itu ada terpamer dalam percakapan yang sarkastik.

So I believe, we are not naturally born sarcastic, our painful experience turn us like that. All we can do is to pray hard hati kita tidak berlarutan berada dalam kesakitan. Allah tak uji makhluknya dengan ujian yang tak kita tertanggung. Sungguh besar ya Allah ujian yang diKau berikan, ini. Pimpinilah aku dalam mengharungi ujian ini. Janganlah sekali-kali kau lepaskan urusan diriku, kepada diriku sendiri.

iii)

Previously saya ada sembang-sembang dengan family member yang lain. Family member tu cakap macam ini “dah nak kiamat ni, agaknya dalam keturunan kita ni, sapalah yang pertama akan bawa anak luar nikah” Nauzubillahkan.

iv)

Mak Itam saya pesan agar buat bunga cantik-cantik. Yah that’s wat I’m going to do now. Lagi 2 minggu nak pakai, banyak juga yang tak siap ni. He he he alamat berjaga malamlah saya nanti. Doakan semua beres, semua cantik dan cun, tak de cacat cela.

No comments: