Monday, June 28, 2010

Kenapa Saya Suka Dia/mereka?



Pernahkah kita terfikir kenapa kita suka orang tu, kita tak suka orang ni, gitu-gitulah kiranya? Tapi dalam dunia sebenar kita tak boleh expect kita dikumpulkan dengan orang yang kita suka aje. Masa kat sekolah, kat university bolehlah kalau kita tak suka orang ni, kita tukar kawan gitu. Kalau dalam tempat kerja bolehkah macam itu? Ya saya tau memang ada aktiviti melobi untuk menukarkan orang yang kita tak suka ke tempat lain. Atau membikin perkara yang membolehkan orang yang kita tak suka itu angkat kaki. Dulu bolehlah macam itu, tapi sekarang tak buleh sewenang-wenangnya buat macam tu sebab perkerja sekarang makin terbela, dengan persatuan sekerja yang semakin lama semakin baik tataurus perjalanan persatuan mereka. Contoh jelas diri saya…mereka rasa mereka berkuasa nak medical boardkan saya. Tapi tengoklah sampai hari ini mereka masih tak berjaya memedical boardkan saya? Silap-silap hari bulan, saya datang balik pada mereka dan bagi audit quiry yang bertela-tela sampai tebalnya satu novel. Kalau ditakdirkan saya datang semula pada mereka sebagai auditor pun tentulah saya nak tak tulis satu baris ayat jah, “Rekord dan data diselenggara mengikut peraturan yang sepatutnya.” Tak ada auditor nye eh nak raise quiry point melambak2. Jenuh nak menaip nak mengarang tau. Melainkanlah auditor tu masa sekolah dulu nak tak jadi pengarang terkenal tapi tak jadi.

Ok berbalik pasal suka tak suka ini. Ok sekarang kita tak boleh kata suka vs tak suka, oklah semua rakan sekeliling kita, kita suka, semua kita sayang, semua kita ngam. Kita boleh hanya boleh kata, secitarasa vs tak secitarasa. Nak ngam, tak semistinya kita kena satu cita rasa eh. Kawan baik saya citarasanya yang macam ustaz Aidil Nur Kasih sedangkan saya pula… yang macam ustaz Mat Sabu.

Kita tentu tak ada masa nak fikir kenapa kita ada yang kita suka, ada yang kita tak suka. Kita cuma tau kita suka itu, kita suka ini, macam tu ajelah. Saya pun dulu tak pernah fikir benda ini semua. Cuma saya tau saya suka Le Corbusier, saya suka Mies Van de Rohe, saya suka Syed Husin Ali, saya suka A Rustam Sani, saya suka Budha, saya suka Ghandi, saya suka Prem, walau tak ada satu naskah lengkap Prem yang saya simpan atau baca.

Saya sendiri pelik kenapa tak ada nama-nama macam Alexender the Great, Al Ayubi, Khalid Al Walid, apa-apa lagilah nama panglima-panglima perang ternama dunia. Sepatutnyalah saya suka yang macam-macam itu kalu melihat kepada ayah (pak Long) saya. Ayah saya kan orang PAS yang totok menyokong Nik Aziz. Biasanya anak-anak orang PAS memang dilorongkan agar suka berjihad dan berperang menentang thaghut gitu dan terkasmarankan lelaki-lelaki jihadian.

Mungkin cara parenting yang lenient, atau saya sendiri yang semula jadi degil tak suka ikut peraturan kut. Ironinya ikon sukaan saya adalah ikon-ikon yang dimushi dan dibenci kebanyakkan anak muda yang Islamik. Dulu saya sendiri pun sama macam merekalah juga. Biasa kami ini lebih takutkan ikon sosialis-komunis dari ikon-ikon kapitalis pembiak budaya hedonism. Cuba tanya kami, mana kami wish nak jadi, atau mana yang kami rasa berbahaya kepada anak keturunan kami dan patut diperangi habis-habisan Donald Trumph ka, Kassim Ahmad. Cubalah tanya. Muda means here, yang sebaya dengan sayalah tu. Yang muda hari ini sudah dianggap anak.

Saya pun tak taulah anak-anak hari ini macam mana pandangan mereka. Di MMU sini majority non-muslim, jadi meraka agak tak berapa kisah sangat akan hal ini. Saya idaklah pula tergerak nak join usrah just saja-saja nak menyibuk nak tau apa pandangan mereka tentang hal ini. One of these day could belah saya bila saya lapang. Yah sekarang memang saya sedang sangat kelapangan sebab semua itu perempuan dan laki-laki kesayangan saya sume sudah nikah, jadi sudah tak de job bikin bunga-bungaan, mungkin saya akan berbusy body, menginterview/menyevey/mempsiko-analisa budak-budak usrah di university ini.

Ok berbalik kepada kenapa saya lebih suka kepada pemikir instead of panglima. Saya lebih suka kiri dari kanan, walau saya selalu takut, kiri akan menghantar saya ke neraka. Macam yang saya cakap kita mungkin tak kuasa nak fikir, kita mungkin kata suka hati kitalah sebab jadi gitu-gitu. Tapi kalau kita pernah terbaca synopsis kepada buku karangan Ibnu Qaiyim Al Jauziah yang berjudul Cinta dan Rindu mengikut Al Quran dan Sunnah, kita akan diberitau, yang kita hanya akan jatuh cinta pada diri kita sendiri. Bermakna, yang kita sukalah itu kita sebenarnya. Bermakna bila saya tercari-cari pemikir kiri, sebenarnya pemikir kiri itu adalah diri saya sendiri. It is in me all this while without me, knowing it.

No comments: