Tuesday, June 1, 2010

Kejut-kejutan

Terkejut juga sebab saya dapat hadiah dari Mak Itam. Apa occasion, apa mimpi??? I was thinkin of calling her but my credit dah tinggal sikit sebab siang tadi saya bergayut dengan Mak Rai mengumpat-umpat dan memarah-marah Pak Said saya. Mak Rai itu sepupu ayah saya. Mereka berdua beradik aje. Tapi banyak reta pusaka belah nenek Siti dapat ke mereka berdua. Biasalah hidup, banyak rete, banyak gaduhnya, banyaklah tak puas hatinya.

Ok berbalik pasal hadiah tadi. Saya dapat hand bag. Yalahkan saya ini antagonis dalam familylah katakan jadi, saya memang terkejutlah bila dapat hadiah dari makcik yang paling antikan saya dalam situasi yang tak de apa-apa…birthday saya dah lama lepas dah. Itu hari dean list award pun dia dah hadiahkan saya camera digital…he he he. It just that I’m different. That all. She sees me as pemurung moody yang suka termenung and offcourselah I’m deeply touched, bila ada orang lihat saya sebagai penyendiri yang suka memikir. So I was thinkin maybelah kut dia mula menyakini yang saya ada bakat pemikir dan ada harapan jadi penulis berwibawa satu hari nanti, even though lately saya tak rasa lagi nak jadi penulis pun. Saya dah bertukar minat.

Saya juga terkejut bila pensyarah memuji-muji essay dan cara saya menjawab soalan. Malu pun ada. Ntahlah sebab kalau bab penulisan ini saya memang teruk dikerjakan, jadi I’m not so sure. Memang ada yang puji tapi lebih banyak menerima kejian dari pujian. Walau pujian datang dari somebody dalam dalam susastera kita, saya masih sangsi dengan kemampuan saya sendiri. Bukan saya tak mau berkreatif, tapi saya fikir biarlah saya hanya sebagai pembaca sastera, bukan penulis sastera. Lagi pun memang kebelakangan ini saya sudah tak boleh berkreatif lagi. Saya pun hairan kenapa kekreatifan saya sekejap itu sajalah dan hari ini terus mati gitu.

Saya tidak pula percaya yang kita kena tekan diri kita agar menghasilkan apa-apa luahan kreatif. Pada saya kalau ia nak datang biarlah ia datang secara sendiri tanpa dipaksa-paksa. Sasterawan Negara, A Samad Said kata berpuisi berkreatif ini datang bila ada desakan. Agaknya kini desakan itu sudah tiada. One of them mencadangkan saya menukar marah, kecewa dan sakit hati kepada fame and money. I guess I no longer angry. And I also don’t believe in getting famous that way. Ada banyak lagi cara kita nak femes dan kaya. Fame and money is not in my agenda.

Sebagai muslim agenda kita nak masuk syurga. Allah tak kata nak masuk syurga kita mesti fames. I just want a simple and honest life. Sometimes when we are famous and rich we cannot be that honest. Banyak hati kena jaga. Banyak hati akan terguris kalau kita blindly brutally honest. Mulut kena jaga. Tak boleh cakap banyak-banyak, tak boleh cakap lebih-lebih.

No comments: